ডাকৰ বচন ৷

 ডাকৰ বচন




     ডাকৰ বচনসমুহ  অসমীয়া মৌখিক তথা  লোক-সাহিত্যৰ অন্তৰ্গত আৰু ইয়াৰ সম্বন্ধ অসমীয়া জাতীয় জীৱনৰ লগত ওতপ্রোতভাবে জড়িত | অসমৰ জাতীয় জীৱনত বিশেষকৈ গাৰ্হস্থ্য জীৱনত ডাকৰ বচনসমুহৰ প্ৰভাৱ মন কৰিবলগীয়া ৷ ডাকৰ বচনসমুহ অসমীয়া জাতীয় জীৱনত বেদৰবাণীৰ দৰে প্ৰভাৱ বিস্তাৰ কৰি আহিছে। ডাকৰ বচনত তেৰ- চৈধ্যটামান প্ৰকৰণ আছে । 



(১) কৃষি প্ৰকৰণ ৷


      অসম কৃষি- প্ৰধান ৰাজ্য ৷ কৃষিয়েই অসমীয়া জীৱন স্বৰুপ ৷ সকলো কাম যিদৰে কিছুমান নিয়ম- পদ্ধতিৰ মাজেৰে কৰা হয়  সেইদৰে কৃষিকৰ্মৰো কিছুমান নিয়ম- পদ্ধতিৰ মাজেৰে কৰা হয় । এই নিয়মসমুহ ডাকৰ বচনত সুন্দৰকৈ বৰ্ণোৱা আছে। কোন সময়ত, কেনেকুৱা ঠাইত কি খেতি কৰিব লাগে আৰু সেই খেতিত কেনে ধৰণৰ সাৰ দিব লাগে এই সকলো ডাকৰ বচনত উল্লেখ আছে । ইয়াৰ উপৰিও গৰু, নাঙল, কোৰ, বতৰ, বৰষুণ আদিৰো  বৰ্ণনা পোৱা যায় । 

(১)

“ৰ’দে বৰষুণে সমে যাই ৷ 

তেবেসে কৃষিৰ লাভক পাই ৷৷”

(২) 

“মাঘী সপ্তমীত বঢ়িষে দেৱ ৷

বেহা এৰি কৰ নাঙল সেৱ ৷৷”

(৩) 

“বৰ্ষা কালত বেঙ্গৰ ৰাও। 

হাল গৰু লৈয়া পথাৰক ধাও ৷৷”

(৪) 

“ভাদৰ চাৰি আহিনৰ চাৰি ।

মাহ ব’বা যিমান পাৰি ৷৷”

(৫) 

“তিনিশ ষাঠি জোপা ৰুবা কল ৷

 মাহেকে পষেকে চিকুণাবা তল ॥ 

পাত পচলা লাভত খাবা । 

লঙ্কাৰ বণিজ ঘৰতে পাবা ৷৷ 

আঠীয়াত গোবৰ । মনোহৰত জাবৰ ॥ 

পুৰাত খাই । মালভোগত ছাই ৷৷”

(৬) 

“জালুকত গোবৰ পাণত মাটি । 

কলপুলি ৰুবা তিনিবাৰ কাটি ৷৷

যদি বৰিষয় জলৰ কণা । 

ৰঙ্গ কৰি নাচে কৃষক জনা ॥”

(৭) 

“গৰু  কিনিবা দীঘল নেজা ৷

 মৈত উঠিলে নহয় কুঁজা ৷৷”

(৮) 

“সাতত পাতল পাঁচত ঘন ৷

ছয় তামোল নদন বদন ৷৷”

(৯) 

“ঘন সৰিয়হ পাতল মাহ ৷

আবৰণ দি দিয়া কপাহ ৷৷”

(১০) 

“আহিন কাতি ৰাখিবা পানী ৷

যেনেকৈ ৰাখে ৰজাৰ ৰাণী ৷৷”

(১১) 

“আহু ৰুবা খোজত বুৰি ৷

শালি ৰুবা বেগেত ঘুৰি ৷৷”

(১২)

“গৰু কিনিবা চিকণ জালি ৷

 দুই চাৰি ছয় দন্তীয়া ভালি ॥

ছয় নব দন্তী ভাগ্যেসে পায়। 

সাত দন্তীক দেখি পলায় ৷৷”


(২) ৰন্ধন প্ৰকৰণ ৷


   বিভিন্ন ৰন্ধন প্ৰণালীৰ বিষয়ে ডাকৰ বচনত উল্লেখ আছে ।


(১)

“চাউল দিবা যতেক ততেক ৷

পানী দিবা তিনি তেতেক ৷৷

যেবে দেখিবা নিসিজে চাউল ৷

তেতে বুলিবা ডাকক বাউল ৷৷”

(২) 

“চিত জেৰোৱা চলি কাতি ৷

বতা হেঙ্গেৰা খাগৰা মুঠি ৷৷

স্বাস দীৰ্ঘ কৰি দিবা ফু ৷

তেবে দেখিবা জুইৰ মু ৷৷”

(৩) 

“পকা তেতেলী বুঢ়া বৰালি ৷

বিস্তৰ কৰিয়া দিবাহা জালি ৷৷

কাঢ়ি থৈয়া দিবা টেঙা জোল ৷

খাইবাৰ বেলা মুণ্ড নোতোল ৷৷”

(৪) 

“মাগুৰ মাছক কচি কুটিয়া ৷

হালধি মৰিচ হিঙ্গক দিয়া ৷৷

তৈল লোন দি কৰিবা পাক ৷

এই ব্যঞ্জন সাৰ বোলে ডাক ৷৷”

(৫) 

“কাৱৈ মাছক কচি কুটিয়া ৷

হালধি মৰিচ হিঙ্গক দিয়া ৷৷

ওলোট পালট কৰিবা পিঠি ৷

খাই পাইবা তেবে দৃষ্টি ৷৷”

(৬) 

“চেঙ্গা চেঙ্গেলি জামিৰৰ ৰসে ৷

কাহুদি দিয়া জেবে পৰিসে ৷৷

মুখৰ অৰুচি দুৰক যায় ৷

আচোক নৰ দেৱো মোহ পাই ৷৷”

(৭) 

“ইলিচ মাছক কচি কুটিয়া ৷

ত্ৰিকটু দিয়া তৈলে ভাজিয়া ৷৷

এই ব্যঞ্জন যি জনে খাই ৷

আম্ৰৰ সদৃশ মুখ গোন্ধাই ৷৷”

(৮) 

“সোকোতাৰ পাত বেসুয়াৰৰ জোল ৷

তৈলৰ ওপৰে দিয়া তোল ৷৷

পোৰালা শাক ৰোহিত মাছ ৷

ডাকে বুলে সেই ব্যঞ্জন সাচ ৷৷”

 


(৩) ধৰ্ম প্ৰকৰণ ৷

    ডাকৰ বচনসমুহত ধৰ্ম সম্পৰ্কে কিছু বাণী পোৱা যায় ৷


(১)

দধি দুগ্ধ সালি অন্ন ৷

প্ৰবন্ধে জিতো কৰাই ভোজন ।৷

সিজনে পাৰে জদি ইন্দ্ৰিয় জিনিত ৷

তেবে বিন্ধ্যাগিৰি পাৰে সাগোৰ তৰিত ৷৷

(২) 

ব্ৰাহ্মনৰ পিতৃ দেৱ অৰ্চ্চন ৷

ক্ষেত্ৰিয় গনৰ যুদ্ধ কৰন ৷৷

নৃপতি সবৰ প্ৰজা পালন ৷

বৈশ্যৰ বাণিজ্য ধন আৰ্জন ৷৷

শূদ্ৰৰ স্বধৰ্ম নিতি সেৱন ৷৷

(৩)

বৃক্ষ ৰোপনত অধিক ধৰ্ম ৷

মঠ মণ্ডপ সোভন কৰ্ম ৷৷

(৪) 

অন্ন জন জানা অধিকে দান ৷

তাত কৰি শ্ৰেষ্ঠ নাহিকে আন ৷৷

(৫) 

 সোনৰ তুল্য কন্যা দান ৷

ডাকে বোলে তাৰ স্বৰ্গত থান ।৷


(৪) নীতি প্ৰকৰণ ৷

    ডাকৰ বচনত  নীতি সম্পৰ্কে কিছুমান সুন্দৰ বাণী পোৱা যায়। 

(১)

“ পিতৃ মাতৃৰ নিতে নমে চৰন ৷

বোলন্ত ডাকে সাৰ্থক জীৱন ।৷”

(২) 

“ষাঠি বছৰত বোলে আই ৷

আহাৰ শাওণত দোহে গাই ৷৷”

(৩) 

“পুহত আহু জেঠত শালি ৷

তেবেসে জানিবা গৃহস্থালি ৷৷”

(৪) 

“আপোচ পাত্ৰ নোহে ভাল ।

দন্ত খহিলে  কিহৰ গিতাল ৷৷”

(৫) 

“সৰ্ব্ব গুনিয়াক ভাতে নাটে ৷

দুষ্ট পুত্ৰ জাৰ নিতে কান্দে ৷৷”

(৬) 

“চোৰে ভাল নেদেখে চন্দ্ৰৰ জ্যোতি ৷

দুষ্টা স্ত্ৰীৰ নাই পুত্ৰত ৰতি। ৷”

(৭) 

“বৈদ্য হুয়া মৰে আপুনি বিসে ৷

নৃপতি হৈয়া প্ৰজাক হিংসে ।৷”

(৮) 

“উৰুষা ঘৰত বাৰিষা থাকে ।

যুৱতী কন্যাক বাপেকে ৰাখে ।৷”

(৯) 

“মৰে অলপ পানীৰ মাছ ৷

মৰে নদীৰ কুলৰ গাছ ৷৷”



(৫) ন্যায় প্ৰকৰণ ৷

    ডাকৰ বচন সমুহত ন্যায় সম্পৰ্কেও উল্লেখ পোৱা যায়। 


(১) 

“ডাকে বোলে আগে ন্যায় সাজ ৷

ন্যায় হাৰিলে অধিকে লাজ ৷৷”

(২) 

“এক সাখী চন্দ্ৰ সূৰ্য্যৰ সৰি ৷

তাক নামানিবা কৈলা সংহৰি ।৷”

(৩) 

“শুনা  কথাতে দেই পৰিক্ষা ৷

কথা পোচন্তে কৰয় কক্ষা ৷৷”

(৪) 

“যি ন্যায়ত নাহিকে সাখী ৷

ডাকে বোলে তাক থৈবাহা ৰাখি  ৷৷”

(৫) 

“স্বামীৰ দুখে ভৃত্যৰ দণ্ড ৷

স্ত্ৰীৰ দুখে স্বামীৰ ৰণ্ড ভণ্ড ৷৷”

(৬) 

“বাপে পোৱে যদি কন্দল বাজে ৷

পুত্ৰক দণ্ডিব পণ্ডিত ৰাজে ৷৷”


 (৬) ৰাজনীতি প্ৰকৰণ ৷

    ডাকৰ বচনসমুহত ৰাজনীতি সম্পৰ্কে উল্লেখ আছে।  ৰজা আৰু প্ৰজাৰ কতৰ্ব্য আৰু মানুহ চিনি পোৱাৰ উপায় বৰ্ণোৱা আছে ।

(১)

“ৰজাক চিনিবা দানত ৷

ঘোৰাক চিনিবা কাণত ৷৷

খুৰক চিনিবা শাণত ৷

তিৰীক চিনিবা স্নানত ৷৷”

(২)

“কোন সাধু কোন চোৰ চিনা সৱ টান ৷

বিত পালে সকলোৱে এৰিবেক মান।৷”

(৩)

“যি ৰজাই প্ৰজাক পালে ৷

তহিতে বসতি কৰিবা ভালে ।৷”

(৪)

“ৰাজাৰ সেৱাত সবাকে পায় ৷

এতেকে ৰাজাক সেবে সদায় ৷৷”

(৫) 

“যি নুবুজে ৰাজকাৰ্য্য

তাক নপঠাবা সভাৰ মাঝ ৷”


(৭) জন্ম প্ৰকৰণ ৷

     ডাকৰ বচনসমুহত প্ৰসূতি আৰু সন্তানক কেনেদৰে পৰিচৰ্য্যা কৰি লাগে আৰু কি কি লোকাচাৰ পালন কৰিব লাগে এই বিষয়ে উল্লেখ আছে। 

(১) 

“উপজিয়া ডাকে বোলন্ত বাক ৷

পোৱাতী ৰাখিয়া  চাৱ পুতাক ৷৷”

(২) 

“ধুৱাই পখলাই কোলে লৈৱ জেবে ৷

ভালে ভালে ফুল পৰিব তেবে ৷৷”

(৩) 

“হৰিধ্বনি কৰি নাভি কাটিবা ৷

দৃহ মুষ্টি কৰি গাঠি বান্ধিবা ৷৷”

(৪)

“এক কাঠে লাৰি চাৰি ৷

দুই কাঠে ফুক পাৰি ।৷

তিনি কাঠে কৰিয়া এক ৷

জেনে লাগে তেনে সেক ।৷”

(৫) 

“লোন জালুক দি খুৱাবা ঝল ৷

তেবে স্তন বস হুইবেক ভাল ৷৷”

(৬) 

“কলা তুলসী বেলৰ পাত ৷

মুথা সমে খুন্দি পটাত ৷৷

তপত কৰিয়া জননি খাইব। 

তেবেসে জননি দৃঢ়ক পাইব ৷৷”


(৮) গৃহিনী লক্ষণ। 

   ডাকৰ বচনত গৃহিণী চৰিত্ৰ আৰু লক্ষণৰ বিষয়ে বৰ্ণনা দেখিবলৈ পোৱা যায় ৷


(১)
“শুদ্ধভাৱে শুদ্ধবংশে উৎপত্তি ৷
স্বামীৰ বিনে আনত নাই মতি ৷৷”
(২) 
“মধুৰ বচন বোলে সদায়। 
স্বামীৰ বচন কিছু নেপেলায় ৷৷”
(৩) 
“সম সৰু দন্ত লাৱণ্য মাত ৷
গৃহে বাতি দেই সন্ধ্যা বেলাত ৷৷
(৪)
“ৰন্ধন কৰয় বচন মিষ্ট ৷
সেই গৃহিনীৰ বোলয় ইষ্ট  ৷৷”
(৫) 
“গুৰু সেৱা অতিথি পুজে ৷
সেহি নাৰী সুখে ভোগ ভুঞ্জে ।৷”
(৬)
“সাসুৰাত পুচি কৰে আয় ব্যয় ৷
সি নাৰীক সদা লক্ষ্মী নাচাড়য় ।৷”
 

(৯) পৰিত্যাগ কথন ৷

     ডাকৰ বচনত কেনেধৰণৰ মানুহ বা বস্তু ত্যাগ কৰা উচিত সেই বিষয়েও কিছু বৰ্ণনা পোৱা যায়। 

(১)

“তিনি ভাৰ্য্যা যাৰ একেটি স্বামী ৷

তাক পৰিহাৰ বোলোহো আমি ৷৷”

(২) 

“পৰিহাৰ সততে পৰ অন্নক আশ ৷

পৰিহাৰ শূন্য নগৰে নিৱাস ৷৷”

(৩) 

“পৰিহাৰ শুকটি মাছৰ জোল ৷

পৰিহাৰ অসতি নাৰিৰ কোল ৷৷”

(৪)

“পৰিহাৰ অতি ধনী বান্ধৱৰ সুখ ৷

পৰিহাৰ ব্যঞ্জন বাসিৰ সুখ ৷৷”

(৫) 

“পৰিহাৰ দন্ত বিহিনহ হাস ৷

পৰিহাৰ বিদ্যাহিন পুত্ৰৰ আস ।৷”


(১০) জ্যোতিষ প্ৰকৰণ ৷

     জ্যোতিষ সম্পৰ্কত বিভিন্ন বৰ্ণনা ডাকৰ বচনত পোৱা যায় ৷ 

(১) 

“আঁউসীৰ প্ৰতিপদ পূৰ্ণিমাৰ ৰাতি ৷

মাকৰ ঘৰলৈ নায়ায় জী ৷৷”

(২)

“শীত সৰিয়হ মীত মাহ ৷

শৰণত নেকাটে বেঁত বাঁহ ৷৷”

(৩)

“আগ কৰি দক্ষিণ পাও ৷

যৈকে লাগে তৈকে যাওঁ ৷৷”

(৪)

“যি নক্ষত্ৰ থাকে সসি ৷

তাৰ মধ্যে ৰাহু থাকে বসি ৷৷”

(৫)

“পূৰ্ণিমা প্ৰতিপদ সন্ধি যেবে ৷

ৰাহুক চন্দ্ৰক গ্ৰসিব তেবে ৷৷”



তথ্য সংগ্ৰহ : —

(১) ডাক-প্ৰবচন —  ড° নবীন চন্দ্ৰ শৰ্মা ৷

(২) অসমীয়া সাহিত্যত দৃষ্টিপাত — হেমন্তকুমাৰ শৰ্মা ৷

(৩) অসমীয়া সাহিত্যৰ চমু বুৰঞ্জী — যতীন্দ্ৰনাথ গোস্বামী। 




লগতে পঢ়ক : 

(১) সাঁথৰ সংগ্ৰহ ৷

(২) অসমীয়া সাহিত্যৰ কুইজ ৷






Post a Comment

Previous Post Next Post